- Het huren van een auto op een vakantiebestemming is flink duurder dan voor de coronacrisis.
- Er is een tekort aan huurauto’s omdat verhuurbedrijven hun vloot tijdens de pandemie hebben verkleind.
- Door het chiptekort in de auto-industrie is het voor verhuurbedrijven nu lastig om snel nieuwe auto’s bij te kopen.
Wat boek je eerst: een vliegticket of een huurauto? Sommige vakantiegangers kiezen deze zomer voor het laatste. De prijzen van huurauto’s liggen namelijk een stuk hoger dan voor de coronacrisis. Daarom loont het om eerst uit te zoeken waar je goedkoop een auto kunt huren en dan pas een vliegreis te boeken.
Volgens EasyTerra, een vergelijkingssite voor huurauto’s, was je in 2019 gemiddeld 225 euro per week kwijt voor een huurauto. In 2021 is dat gestegen tot 460 euro per week. “Op sommige plekken zijn de prijzen vertienvoudigd”, zegt directeur Tjeerd Kramer tegen RTL Nieuws.
Met name op zonnige eilanden als Mallorca en Ibiza zijn de prijzen door het dak gegaan. En ook in Zuid-Europese landen als Spanje en Portugal is een auto huren een stuk duurder dan voor de crisis.
Lees ook: Auto huren? Zo voorkom je nare verrassingen met dure verzekeringen
De oorzaak is een tekort aan huurauto's, schrijft Het Financieele Dagblad. Verhuurbedrijven kwamen in 2020 in financiële problemen. Door de lockdownmaatregelen kon bijna niemand op vakantie en daalde de vraag naar huurauto's.
Om het hoofd boven water te houden, verkochten verhuurders een deel van hun vloot. Autoverhuurbedrijf Hertz deed in de Benelux zelfs de helft van al hun auto's van de hand.
Autofabrikanten leveren liever niet aan verhuurders
Nu de vraag weer aantrekt, hebben de verhuurbedrijven te weinig wagens. De vloot snel uitbreiden is echter lastig. Autofabrikanten kunnen niet snel leveren door het wereldwijde tekort aan computerchips, waardoor de productie van nieuwe personenauto's vertraging oploopt.
Bovendien verkopen automakers hun bolides liever niet aan verhuurbedrijven, die vaak op grote schaal inkopen tegen lage prijzen. Liever slijten ze hun auto's voor een hogere winstmarge aan particulieren. Bij voorkeur in China, waar de markt voor luxewagens zeer lucratief is.
De chips die wel beschikbaar zijn, steken automakers het liefst in elektrische auto's. Die stoten minder CO2 uit, waardoor de fabrikanten milieuboetes mogelijk kunnen ontlopen. Fabrikanten mogen in 2021 gemiddeld niet meer dan 95 gram CO2 per kilometer de wereld in helpen op last van de Europese Commissie.
Auto huren op vakantie blijft voorlopig zeer prijzig
Kortom: de verhuurbedrijven zitten in een lastig parket. Ze kunnen moeilijk opschalen, maar moeten wel snel inspelen op de veranderende vraag als reisbeperkingen in een land plots worden opgeheven. Dat betekent schuiven met de bestaande vloot.
Voor die extra kosten draaien consumenten op, aldus Europcar-directeur Caroline Parot. "Als mijn kosten stijgen om de klant te bedienen, dan zal de klant ervoor moeten betalen. Anders heb ik geen verdienmodel meer", zei ze maandag in een interview met de Financial Times.
Parot verwacht dat het tekort aan huurauto's minimaal tot het voorjaar van 2022 duurt – en misschien zelfs nog langer. Ook Kramer van vergelijker EasyTerra denkt dat huurauto's de komende tijd duur blijven. Pas volgend jaar komt daar mogelijk verandering in.